09. oktober 2025
Initialer: SMJO
Mødet blev afholdt som en direkte opfølgning på FN’s High-Level Panel on the Teaching Profession (2024). Panelet havde i sin rapport dokumenteret en alvorlig global lærermangel, i det den anslår, at verden mangler omkring 44 millioner lærere på grund- og ungdomsuddannelserne og yderligere 6 millioner i børnehaverne hvis målet om kvalitetsuddannelse for alle (SDG4) skal nås inden 2030. Denne prognose udgjorde den politiske baggrund for topmødet og prægede dagsordenen.
Education International (EI) deltog og fremhævede nødvendigheden af retfærdig løn, anstændige arbejdsforhold, jobsikkerhed, stærk faglig udvikling og reel lærerindflydelse som forudsætninger for at løse krisen. EI advarede samtidig mod kortsigtede løsninger, herunder sænkning af kvalifikationskrav, og understregede behovet for langsigtede investeringer i lærerprofessionen.
Santiago-konsensus vedtaget
Inspireret af Fortaleza-erklæringen og anbefalingerne fra FN’s højniveaupanel førte topmødet til vedtagelsen af en samlet international hensigtserklæring - Santiago-konsensus. Rapporten fastlægger seks prioriterede områder:
- Styrkelse af lærerpolitikker: Landene skal sikre sammenhængende lærerpolitikker, der dækker hele karriereforløbet fra uddannelse til pension, som skal bygge på reel lærerinddragelse. Politikkerne skal understøtte en bæredygtig forsyning af kvalificerede og uddannede lærere.
- Faglig udvikling: Læreruddannelsen og efteruddannelsen skal hænge sammen i en livslang læringsproces, hvor lærerne løbende skal kunne udvikle deres kompetencer. Der skal herudover skabes et fælles fagligt samarbejde om undervisning, materialer og evaluering, blandt lærerne.
- Forberedelse til den digitale fremtid: Santiago-konsensusen opfordrer medlemslandene til at implementere AI Competency Framework for Teachers for at styrke lærernes digitale og teknologiske kompetencer. Målet er, at teknologien skal understøtte undervisningen og lærernes professionelle autonomi og ikke erstatte den. Santiago-konsensusen understreger herunder, at lærer-elev-relationen er en bærende del af undervisningens sociale dimension, i en tid med stigende digitalisering.
- Bæredygtig finansiering: Landene skal overholde internationale standarder for finansiering af uddannelse for at sikre tiltrækning, fastholdelse, uddannelse og karriereudvikling af lærerstaben. Investeringerne skal understøtte lærerfaget som en langsigtet samfundsmæssig prioritet.
- Deltagelse: Landene skal sikre, at lærere reelt inddrages i alle faser af politiske beslutninger, der påvirker professionen og arbejdet med at nå SDG4. Dialogen skal omfatte hele professionens bredde. Fra dagtilbud til voksenuddannelse og inkludere lærere i landdistrikter, private institutioner, lærere med handicap, samt lærere fra minoriteter og marginaliserede grupper.
- Inklusion og lighed: Landene skal sikre inklusion, lighed og kønsligestilling i lærerpolitikker for at tiltrække en bredere og mere mangfoldig lærergruppe. Der skal aktivt arbejdes for at fjerne diskrimination, kønsstereotyper og usynlige barrierer, som i dag begrænser adgangen til lærerfaget og lederstillinger for visse grupper.