23. september 2025
Initialer: DSO

Herning-erklæringen
Som en del af det danske EU-formandskab resulterede ministerrådsmødet i Herning i en fælles opbakning til en ny ramme for europæisk samarbejde om erhvervsuddannelser – Herning-erklæringen (Herning Declaration on attractive and inclusive VET for increased competitiveness and quality jobs 2026–2030). Erklæringens politiske resultat er i forlængelse af opdaterede spor fra Rådets VET-anbefaling (2020) og Osnabrück-erklæringen (2020) med fokus på kvalitet, inklusion og mobilitet (læs CEDEFOP’s kommentar om udviklingen her).

Herning-erklæringen indeholder 17 beslutninger og målsætninger, der skal sætte retningen for erhvervsuddannelserne i Europa i perioden 2026-2030. Blandt de centrale punkter er:

  • Mobilitet: Flere elever og lærere på erhvervsuddannelser skal benytte praktik- og udvekslingsophold. Målet er, at mindst 12 procent når at deltage inden 2030 – og med henvisning til en implementering af rådshenstillingen Europe on the Move.
  • Ligeværd: Erhvervsuddannelser skal anerkendes på linje med gymnasiale og akademiske uddannelser. Det kræver et kvalitetsløft og et stærkere fokus på lærepladsernes kvalitet.
  • Lærermangel: Professionen skal gøres mere attraktiv gennem styrket professionel autonomi, bedre arbejdsvilkår samt systematisk efter- og videreuddannelse.
  • Voksenuddannelse: Deltagelsen i voksen- og efteruddannelse skal øges markant – særligt blandt kortuddannede, hvor målet er en deltagelsesrate på 60 procent i 2030.
  • AI og teknologi: Uddannelserne skal rustes til en ansvarlig brug af kunstig intelligens i tråd med EU’s AI-forordning. Både elever og lærere skal opkvalificeres.
  • Højere VET-niveauer: Flere erhvervsuddannelsesprogrammer skal udvikles på niveau med EQF 5-8, så de matcher et mere avanceret arbejdsmarked og anerkendes på lige fod med akademiske uddannelser.

Erklæringen er underskrevet af EU’s medlemsstater, EU-kandidatlandene (dog ikke Georgien), EØS-landene, de europæiske sociale parter og Europa-Kommissionen.

LEGO og EuroSkills danner rammer
Det uformelle ministermøde under det danske EU-formandskab begyndte på LEGO Campus i Billund, hvor undervisningsminister Mattias Tesfaye i samarbejde med LEGO Group, LEGO Education og LEGO Fonden introducerede LEGOs tilgang til Learning Through Play. Ministrene – herunder EU-kommissionens næstformand og kommissær for uddannelse og beskæftigelse, Roxana Mînzatu – deltog i aktiviteter, hvor Tesfaye understregede, at uddannelsesudvikling skal ske ”brick by brick”.
LEGO Fondens direktør, Sidsel Marie Kristensen, holdt en keynote med budskabet omkring investeringer i uddannelse, uddybet på LinkedIninvestering i børn i dag betyder investering i fremtiden og opbygning af morgendagens generationer og forandringsmagere”. En udmelding der  af redaktør for Altinget Fonde Mikala Rørbeck, blev sat op imod et debatindlæg skrevet af pædagog Danielle Mercier med overskriften ”Jeg nægter at løfte armene over Lego Fondens millioner til mig og mine kolleger”.
Anden dag fandt sted i Herning Kongrescenter, hvor ministrene besøgte EuroSkills-mesterskabet. Her understregede Mattias Tesfaye behovet for at sikre lærlinge samme muligheder for mobilitet som universitetsstuderende. Mattias Tesfaye udtalte sig i Altinget:   

"Det er meget mere normalt for universitetsstuderende at tage et semester i et andet europæisk land, end det er for lærlinge. Det vil vi gerne lave om på.

Tesfaye koblede udmeldingen til ønsket om, at en større del af Erasmus+-budgettet fremover målrettes erhvervsuddannelser. Roxana Mînzatu fremhævede i sin kommentar EuroSkills-deltagerne som den generation, der skal drive Europas konkurrenceevne og innovation. Hun understregede samtidig målet om at gøre erhvervsuddannelserne mere attraktive, inkluderende og bedre tilpasset arbejdsmarkedets behov.

”Målet for det europæiske samarbejde er at gøre erhvervsuddannelser mere attraktive, mere inkluderende og bedre afstemt med arbejdsmarkedets behov”.

I DLI’s Aktuelt fra 29. august bliver den nye, næste fordoblede, finansielle ramme for Erasmus+-programmet forklaret, hvilken den danske regering vil præge i retning af erhvervsuddannelserne. Signalet fra Danmark er klart: Europæisk samarbejde om erhvervsuddannelser bevæger sig ind i en fase, hvor ligestilling mellem uddannelsesveje og stærkere mobilitetsmuligheder for unge står højt på dagsordenen. 

Se Roxana Mînzatu underskrive Herning Erklæringen her.