30. oktober 2025
Initialer: KAA

OECD’s nøglebudskaber og nye temaer i TALIS
Det er første gang, at der er spørgsmål om kunstig intelligens, digital teknologi samt miljømæssig bæredygtighed i TALIS. Resultaterne om sidstnævnte bliver først offentliggjort i 2026. Men der er meget interessant data at dykke ned i om lærernes anvendelse af kunstig intelligens og digital teknologi i undervisningen og i arbejdet i øvrigt, herunder også i forhold til kompetenceudvikling. 

OECD har udvalgt tre nøglebudskaber:

  • Lærernes anvendelse af kunstig intelligens varierer utroligt meget
  • Nye lærere modtager mere mentorskab, men de mindst erfarne lærere får fortsat ofte nogle af de mest udfordrende opgaver
  • Arbejdsvilkår kan influere mere på lærernes karrierevalg end lønnen

Undervisningsministeriets rapport – fokus på ro og orden
Danmarks Børne- og Undervisningsministerium offentliggjorde den 28. oktober sin rapport om de danske resultater for grundskolen (udskolingen) fra TALIS-undersøgelsen. I den sammenhæng udsendte ministeriet også en pressemeddelelse, der havde fokus på ’ro og orden’, problematisk elevadfærd, inklusion og lærernes oplevelse af om professionen er respekteret i samfundet. Ministeriet offentliggør snart en rapport om de danske resultater på ungdomsuddannelsesområdet. Den danske landerapport kan tilgås her

Her kan du se videoer om TALIS eller dykke ned i data – næste: TALIS Starting Strong
OECD's TALIS-rapport præsenterer data og analyser, der er baseret på de spørgeskemaer som lærere og ledere har udfyldt. Man kan dykke mere ned i data i det statistiske kompendium. I OECD’s Education GPS kan man finde mere viden og analyser om lærere og undervisning der ud over TALIS 2024, trækker på data fra andre af OECD’s rapporter. OECD har også publiceret Andreas Schleichers ’Insights and Interpretations’ om TALIS 2024. OECD har også udgivet videoer med lærere om TALIS og temaer fra undersøgelsen. Man kan også se de webinarer om lanceringen af TALIS, som OECD gennemførte den 7. oktober samt en video om TALIS-undersøgelsen og hvorfor den er vigtig i forskellige lande. 

Den 2. december offentliggør OECD TALIS Starting Strong, som er den tilsvarende undersøgelse på dagtilbudsområdet. Danmark deltager på børnehaveområdet og Børne- og Undervisningsministeriet offentliggør en rapport om de danske resultater.

Det er fjerde gang at OECD gennemfører TALIS-undersøgelsen, der tidligere er gennemført i 2018, 2013 og 2008.

DLI udarbejder et notat om TALIS der bliver annonceret i nyhedsbrev nr. 11 og på DLI’s hjemmeside.