DUS DLI
DLI site logo v2.png
  • Nyheder
    • Aktuelt
    • Nyhedsoversigter
    • Ny finansiel ramme for Erasmus+ og Horizon Europe
    • Tilmeld dig vores nyheder
  • Høringssvar
  • Notater
  • Noter
  • Om DLI
    • DLI prioriteter
  • Arrangementsoversigt
    • 11.-12. september: Uformelt rådsmøde for uddannelse
    • 18.-19. september, DTU: Tiltrækning og fastholdelse af forskertalent i Europa
    • 23.- 24. september: Education flagship conference on well-being and digitalization
    • 17. oktober: Employment, Social Policy, Health and Consumer Affairs Council (Employment and social policy)
    • 22.-23. oktober (Teknologisk Institut): A Research and Technology Infrastructures Ecosystem for Breakthrough Science and Innovation
    • 3.-4. november: AI in Science Conference 2025 (AIS25)
    • 27. november: Uddannelsesrådsmøde
    • 1. december: Beskæftigelsesrådsmøde
    • 3.-4. december: High-level Conference on Reforming Research Evaluation 2025
    • 10.-12. december: Informal meeting of the Education Committee
DUS DLI
DLI site logo v2.png
  1. Nyheder
    1. Nyheder
    2. Aktuelt
    3. Nyhedsoversigter
    4. Ny finansiel ramme for Erasmus+ og Horizon Europe
    5. Tilmeld dig vores nyheder
  2. Høringssvar
  3. Notater
  4. Noter
  5. Om DLI
    1. DLI prioriteter
  6. Arrangementsoversigt
    1. 11.-12. september: Uformelt rådsmøde for uddannelse
    2. 18.-19. september, DTU: Tiltrækning og fastholdelse af forskertalent i Europa
    3. 23.- 24. september: Education flagship conference on well-being and digitalization
    4. 17. oktober: Employment, Social Policy, Health and Consumer Affairs Council (Employment and social policy)
    5. 22.-23. oktober (Teknologisk Institut): A Research and Technology Infrastructures Ecosystem for Breakthrough Science and Innovation
    6. 3.-4. november: AI in Science Conference 2025 (AIS25)
    7. 27. november: Uddannelsesrådsmøde
    8. 1. december: Beskæftigelsesrådsmøde
    9. 3.-4. december: High-level Conference on Reforming Research Evaluation 2025
    10. 10.-12. december: Informal meeting of the Education Committee

Education at a Glance 2025

OECD offentliggjorde den 9. september 2025 rapporten ’Education at a Glance 2025’, der giver et statistisk og komparativt indblik i forskellige aspekter af uddannelse verden over. Årets fokus er ’videregående uddannelse’, som der også kan læses mere om i OECD’s spotlightrapport. Denne Aktuelt har til formål at give et overblik over rammesætningen for rapporten, samt et overblik over rapportens indhold.

State of The Union

Kommissionsformand Ursula von der Leyen brugte sin State of the Union tale den 10. september, til at sætte rammerne for en ambitiøs dagsorden for 2025-2026. Her er fokus tydeligt skitseret med ordene ”tiden er inde til at Europa gør sig uafhængigt”, samt konkurrenceevne, sikkerhed og sociale rettigheder. State of the Unions hensigtserklæring fokuserer blandt andet på et mere sikkert digitalt miljø for børn og unge. Talen bar især præg af krigen i Ukraine, Gaza/Israel, oprustning og forsvarspolitik. DLI skitserer de nye uddannelses- og arbejdsmarkedsrelevante initiativer.

Uformelt ministermøde for EU’s undervisningsministre

Den 11.-12. september 2025 mødtes EU-landenes uddannelsesministre i Herning og på LEGO’s campus i Billund til et uformelt ministermøde. Her blev ’Herning-erklæringen’ vedtaget – en erklæring, der skal danne rammerne for det europæiske samarbejde om erhvervsuddannelser (VET) frem mod 2030. EU-kommissær, Roxana Mînzatu satte fokus på initiativet Union of Skills og på at udviklingen af erhvervsuddannelser i stigende grad vil blive bundet op på fælles europæiske mål.

Ny finansiel ramme for Erasmus+ og Horizon Europe

Den 16. juli 2025 præsenterede Europa-Kommissionen sit udkast til den næste flerårige finansielle ramme (MFF) for perioden 2028-2034. Forslaget, der har et samlet budget på 2 billioner euro, skal understøtte langsigtede investeringer i blandt andet sikkerhed, strategisk uafhængighed, økonomi og konkurrenceevne. I rammen indgår både Horizon Europe (FP10) og Erasmus+, som fortsat skal være centrale redskaber til at styrke forskning, innovation og uddannelse på tværs af medlemslandene.

Nyt samarbejde mellem danske og afrikanske universiteter

Regeringen har med initiativet ’Program for Viden og Innovation’ åbnet for, at flere afrikanske studerende får mulighed for at studere i Danmark. Samtidig har Uddannelses- og Forskningsministeriet udsendt en forskningsattaché til USA med opgaven at varetage danske forskningsinteresser og skabe nye partnerskaber. Med disse skridt understreges, hvordan uddannelse, forskning og innovation i stigende grad målrettes geopolitiske og samfundsmæssige prioriteter.

Danmarks EU-formandskab 2025: ’Et stærkt Europa i en verden i forandring’

DLI var til stede d. 19. juni da Europaminister Marie Bjerre præsenterede regeringens prioriteter og program for det danske EU-formandskab ved et pressemøde på Christiansborg. DLI undersøger formandskabets uddannelses- og beskæftigelses mæssige prioriteter.

Det Europæiske Semesters Forårspakke 2025 - netop offentliggjort

Læs en kort opdatering om Det Europæiske Semesters Forårspakke 2025

DLI på Folkemødet 2025: Kom til debat om sprogkrise og meget mere

Danske Lærerorganisationer International (DLI) deltager i år på Folkemødet, hvor vi inviterer til debat om Danmarks sprogkompetencer og deres betydning for uddannelse, erhverv og internationalt engagement.

AI literacy – En demokratisk nøglekompetence

Europa-Kommissionen arbejder imod fælles retningslinjer for hvordan AI literacy i højere grad kan implementeres i medlemslandene – som en form for digitalt medborgerskab i opposition til misinformation og anti-demokratiske trusler. Læs mere om Europarådets AI-indsats i denne AKTUELT

EU’s undervisningsministre tager endnu et skridt mod et fælleseuropæisk eksamensbevis

Den 12. maj vedtog EU’s undervisningsministre to centrale dokumenter, der markerer næste skridt i udviklingen af et fælleseuropæisk eksamensbevis. DLI-kontoret kigger nærmere på det videre forløb

Global lærermangel, rekruttering og ’Overseas Trained Teachers’ (OTT)

Den globale lærermangel har i stigende grad bidraget til tendensen kaldet OTT, en rekrutteringsmetode der i fordrer et brain-drain fra det globale syd til nord. Læs mere om den europæiske rekruttering af udenlandske lærere.

Forskningsnedskæringer i USA: Konsekvenser for USA, EU & Danmark

De omfattende nedskæringer og besparelser på offentlige forskningsinstitutioner i USA bliver af EI og NLS set på med stor bekymring. Læs hvilke konsekvenser vi ser ind i, i en europæisk og Dansk kontekst.

EU's nye beredskabsstrategi: Hvad betyder det for undervisere og uddannelse?

EU har lanceret en ny strategi for beredskab, den såkaldte "European Preparedness Union Strategy". Strategien sigter mod en forbedring af håndteringen af kriser og sikkerhedstrusler. DLI kontoret kigger nærmere for strategiens betydning for undervisere og uddannelse.

Tripartite Social Summit – en byggeplan for EU’s konkurrenceevne

Den 19. marts blev det halvårlige Tripartite Social Summit afholdt i Bruxelles, hvor repræsentanter fra fagbevægelsen, arbejdsgiverorganisationer og EU-institutionerne diskuterede centrale udfordringer og løsninger for Europas arbejdsmarked og konkurrenceevne. Et gennemgående tema var behovet for investering i uddannelse og opkvalificering for at sikre en kvalificeret arbejdsstyrke til at styrke den europæiske konkurrenceevne

EU’s Union of Skills: Pædagoger, lærere, undervisere og professorer som fundamentet for den europæiske sikkerhed, demokrati og konkurrenceevne

Europa-Kommissionen præsenterede den 6. marts deres udspil til den længe ventede Færdighedsunion (Union of Skills), som sætter fokus på at styrke uddannelse, opkvalificering og arbejdskraftens mobilitet i EU.

EU-institutioner sætter fokus på lærerprofessionen

Både Europa-Kommissionen, Europa-Parlamentet og det polske formandskab for Rådet har sat fokus på lærerprofessionen som en central del af deres arbejde. Med en ny arbejdsgruppe i Europa-Parlamentet, kommende tiltag fra Europa-Kommissionen og initiativer fra det polske formandskab, er der øget opmærksomhed på lærerfaget og dets udfordringer.

Europa-Kommissionens 2025-plan: Kompetencer, forskning og sociale rettigheder i spil

Europa-Kommissionen har offentliggjort sit arbejdsprogram for 2025. DLI-kontoret har gennemgået det i forhold til uddannelsesinitiativer, ligesom vi har fulgt debatten i Europa-Parlamentet. Det kan du læse mere om her.

Peger EU’s konkurrencekompas mod bedre uddannelse?

Hvordan vil Europa-Kommissionen bruge uddannelse til at styrke EU’s konkurrenceevne – og hvordan har arbejdsmarkedets parter reageret på udspillet til EU's konkurrencekompas? DLI-kontoret giver et overblik her.

Trump-administrationens beslutning og dens konsekvenser for danske skoler og dataaftalen mellem EU og USA

Den amerikanske præsident Donald Trump har besluttet at fjerne tre demokratisk udpeget medlemmer af det amerikanske regeringsorgan Privacy and Civil Liberties Oversight Board (PCLOB). Det truer nu med at vælte dataaftalen mellem EU og USA, som blandt andet muliggøre brugen af Chromebooks, Microsoft Word og Aula i de danske skoler.

Polens EU-formandskab

Polen overtog EU-formandskabet den 1. januar. DLI-kontoret samler op på det polske formandskabsprioriteter og hvordan de harmonerer med EU’s initiativer og målsætninger.

Norsk skabelon til DPIA for brugen af Google Education i grundskolerne er klar

Den norske kommunale interesseorganisation KS publicerede den 17. december 2024 en data protection impact assessment (DPIA) for brugen af Google Workspace for Education i de norske grundskoler.

Grønland i opråb til EU

I starten af januar gæstede det grønlandske folketingsmedlem Aaja Chemnitz Bruxelles for at appellere til tættere parløb mellem EU og Grønland. DLI-kontoret har samlet en oversigt over samarbejdet mellem Grønland og EU på uddannelsesområdet.

Den nye Europa-Kommission og uddannelse

Ursula von der Leyen præsenterede d. 17. september hvordan hun forestiller sig at kommissærkabalen skal lægges.

Det nye Europa-Parlament og uddannelse

Her følger en oversigt over sammensætningen i CULT-udvalget og danskere i de udvalg som DLI-kontoret følger.

Letta- og Draghi-rapporterne

Her følger en kort gennemgang af Letta- og Draghi-rapporternes blik på uddannelse.

Stor forskel i modtagelse og præsentation af de nedslående PISA-resultater

Trods mange ligheder i de nordiske PISA-resultater, har modtagelsen, og analysen af hvorfor resultaterne er som de er, været meget forskellig. DLI-kontoret har her skabt et overblik over de forskellige nordiske landes modtagelser

UF_todelt_logo_red-black_RGB.png
GL-logo.png
DLF_Logo_RGB_Morkblaa_png.png
DM_Logo_BLACK_RGB.png
logo-bupl_logo_bordeaux-07.jpg
Logo-FrieSkolersLærerforening.png

DUS Sekretariat

Vandkunsten 12, 1467 København K
Telefon 33 11 30 88 | Telefax 33 69 63 33
Email: dus@dus.dk

Danske Lærerorganisationer International

15 Boulevard Bischoffsheim, 1000 Bruxelles, Belgien
Telefon +45 24 41 99 24 | Email: dli@dli.dus.dk 

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger og statistik. Denne information deles med tredjepart.