DUS DLI
DLI site logo v2.png
  • Nyheder
    • Aktuelt
    • Nyhedsoversigter
    • Tilmeld dig vores nyheder
  • Høringssvar
  • Notater
  • Noter
  • Om DLI
    • DLI prioriteter
  • Arrangementsoversigt
    • 13. juni, European University Association: Competitiveness, preparedness and sustainable prosperity – Universities’ role in Europe’s new policy paradigm
    • 14. juni, Folkemødet, DLI: Sprogkrise: Kan vi nøjes med undertekster?
    • 23. juni, Cedefop: Youth in education, youth in employment – Boosting European policies for social inclusion
    • 2.-3. juli, Digitaliseringsstyrelsen: The Future of Digital Investments in the EU
    • 7.-8. juli: Uformelt rådsmøde for beskæftigelse
    • 11.-12. september: Uformelt rådsmøde for uddannelse
    • 18.-19. september, DTU: Tiltrækning og fastholdelse af forskertalent i Europa
    • 23.-24. september 2025: Mission Ocean and Waters conference
    • 22.-23. oktober (Teknologisk Institut): A Research and Technology Infrastructures Ecosystem for Breakthrough Science and Innovation
    • 27. november: Rådsmøde for uddannelse og ungdom
DUS DLI
DLI site logo v2.png
  1. Nyheder
    1. Nyheder
    2. Aktuelt
    3. Nyhedsoversigter
    4. Tilmeld dig vores nyheder
  2. Høringssvar
  3. Notater
  4. Noter
  5. Om DLI
    1. DLI prioriteter
  6. Arrangementsoversigt
    1. 13. juni, European University Association: Competitiveness, preparedness and sustainable prosperity – Universities’ role in Europe’s new policy paradigm
    2. 14. juni, Folkemødet, DLI: Sprogkrise: Kan vi nøjes med undertekster?
    3. 23. juni, Cedefop: Youth in education, youth in employment – Boosting European policies for social inclusion
    4. 2.-3. juli, Digitaliseringsstyrelsen: The Future of Digital Investments in the EU
    5. 7.-8. juli: Uformelt rådsmøde for beskæftigelse
    6. 11.-12. september: Uformelt rådsmøde for uddannelse
    7. 18.-19. september, DTU: Tiltrækning og fastholdelse af forskertalent i Europa
    8. 23.-24. september 2025: Mission Ocean and Waters conference
    9. 22.-23. oktober (Teknologisk Institut): A Research and Technology Infrastructures Ecosystem for Breakthrough Science and Innovation
    10. 27. november: Rådsmøde for uddannelse og ungdom

Det Europæiske Semesters Forårspakke 2025 - netop offentliggjort

Læs en kort opdatering om Det Europæiske Semesters Forårspakke 2025

DLI på Folkemødet 2025: Kom til debat om sprogkrise og meget mere

Danske Lærerorganisationer International (DLI) deltager i år på Folkemødet, hvor vi inviterer til debat om Danmarks sprogkompetencer og deres betydning for uddannelse, erhverv og internationalt engagement.

AI literacy – En demokratisk nøglekompetence

Europa-Kommissionen arbejder imod fælles retningslinjer for hvordan AI literacy i højere grad kan implementeres i medlemslandene – som en form for digitalt medborgerskab i opposition til misinformation og anti-demokratiske trusler. Læs mere om Europarådets AI-indsats i denne AKTUELT

EU’s undervisningsministre tager endnu et skridt mod et fælleseuropæisk eksamensbevis

Den 12. maj vedtog EU’s undervisningsministre to centrale dokumenter, der markerer næste skridt i udviklingen af et fælleseuropæisk eksamensbevis. DLI-kontoret kigger nærmere på det videre forløb

Global lærermangel, rekruttering og ’Overseas Trained Teachers’ (OTT)

Den globale lærermangel har i stigende grad bidraget til tendensen kaldet OTT, en rekrutteringsmetode der i fordrer et brain-drain fra det globale syd til nord. Læs mere om den europæiske rekruttering af udenlandske lærere.

Forskningsnedskæringer i USA: Konsekvenser for USA, EU & Danmark

De omfattende nedskæringer og besparelser på offentlige forskningsinstitutioner i USA bliver af EI og NLS set på med stor bekymring. Læs hvilke konsekvenser vi ser ind i, i en europæisk og Dansk kontekst.

EU's nye beredskabsstrategi: Hvad betyder det for undervisere og uddannelse?

EU har lanceret en ny strategi for beredskab, den såkaldte "European Preparedness Union Strategy". Strategien sigter mod en forbedring af håndteringen af kriser og sikkerhedstrusler. DLI kontoret kigger nærmere for strategiens betydning for undervisere og uddannelse.

Tripartite Social Summit – en byggeplan for EU’s konkurrenceevne

Den 19. marts blev det halvårlige Tripartite Social Summit afholdt i Bruxelles, hvor repræsentanter fra fagbevægelsen, arbejdsgiverorganisationer og EU-institutionerne diskuterede centrale udfordringer og løsninger for Europas arbejdsmarked og konkurrenceevne. Et gennemgående tema var behovet for investering i uddannelse og opkvalificering for at sikre en kvalificeret arbejdsstyrke til at styrke den europæiske konkurrenceevne

EU’s Union of Skills: Pædagoger, lærere, undervisere og professorer som fundamentet for den europæiske sikkerhed, demokrati og konkurrenceevne

Europa-Kommissionen præsenterede den 6. marts deres udspil til den længe ventede Færdighedsunion (Union of Skills), som sætter fokus på at styrke uddannelse, opkvalificering og arbejdskraftens mobilitet i EU.

EU-institutioner sætter fokus på lærerprofessionen

Både Europa-Kommissionen, Europa-Parlamentet og det polske formandskab for Rådet har sat fokus på lærerprofessionen som en central del af deres arbejde. Med en ny arbejdsgruppe i Europa-Parlamentet, kommende tiltag fra Europa-Kommissionen og initiativer fra det polske formandskab, er der øget opmærksomhed på lærerfaget og dets udfordringer.

Europa-Kommissionens 2025-plan: Kompetencer, forskning og sociale rettigheder i spil

Europa-Kommissionen har offentliggjort sit arbejdsprogram for 2025. DLI-kontoret har gennemgået det i forhold til uddannelsesinitiativer, ligesom vi har fulgt debatten i Europa-Parlamentet. Det kan du læse mere om her.

Peger EU’s konkurrencekompas mod bedre uddannelse?

Hvordan vil Europa-Kommissionen bruge uddannelse til at styrke EU’s konkurrenceevne – og hvordan har arbejdsmarkedets parter reageret på udspillet til EU's konkurrencekompas? DLI-kontoret giver et overblik her.

Trump-administrationens beslutning og dens konsekvenser for danske skoler og dataaftalen mellem EU og USA

Den amerikanske præsident Donald Trump har besluttet at fjerne tre demokratisk udpeget medlemmer af det amerikanske regeringsorgan Privacy and Civil Liberties Oversight Board (PCLOB). Det truer nu med at vælte dataaftalen mellem EU og USA, som blandt andet muliggøre brugen af Chromebooks, Microsoft Word og Aula i de danske skoler.

Polens EU-formandskab

Polen overtog EU-formandskabet den 1. januar. DLI-kontoret samler op på det polske formandskabsprioriteter og hvordan de harmonerer med EU’s initiativer og målsætninger.

Norsk skabelon til DPIA for brugen af Google Education i grundskolerne er klar

Den norske kommunale interesseorganisation KS publicerede den 17. december 2024 en data protection impact assessment (DPIA) for brugen af Google Workspace for Education i de norske grundskoler.

Grønland i opråb til EU

I starten af januar gæstede det grønlandske folketingsmedlem Aaja Chemnitz Bruxelles for at appellere til tættere parløb mellem EU og Grønland. DLI-kontoret har samlet en oversigt over samarbejdet mellem Grønland og EU på uddannelsesområdet.

Den nye Europa-Kommission og uddannelse

Ursula von der Leyen præsenterede d. 17. september hvordan hun forestiller sig at kommissærkabalen skal lægges.

Det nye Europa-Parlament og uddannelse

Her følger en oversigt over sammensætningen i CULT-udvalget og danskere i de udvalg som DLI-kontoret følger.

Letta- og Draghi-rapporterne

Her følger en kort gennemgang af Letta- og Draghi-rapporternes blik på uddannelse.

Stor forskel i modtagelse og præsentation af de nedslående PISA-resultater

Trods mange ligheder i de nordiske PISA-resultater, har modtagelsen, og analysen af hvorfor resultaterne er som de er, været meget forskellig. DLI-kontoret har her skabt et overblik over de forskellige nordiske landes modtagelser

Uddannelsesforundet_todelt logo_RGB.png
DM_Logo_BLACK_RGB.png
DLF_Logo_RGB_Morkblaa_png.png
GL-logo.png
logo-bupl_logo_bordeaux-07.jpg
Logo-FrieSkolersLærerforening.png

DUS Sekretariat

Vandkunsten 12, 1467 København K
Telefon 33 11 30 88 | Email: dus@dus.dk

 

Danske Lærerorganisationer International

15 Boulevard Bischoffsheim, 1000 Bruxelles, Belgien
Telefon +45 24 41 99 24 | Email: dli@dli.dus.dk 

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger og statistik. Denne information deles med tredjepart.