Erasmus+
Udkastet til Erasmus+ i perioden 2028-2034 integrerer European Solidarity Corps (inkl. det humanitære korps), så mobilitet, frivillighed og medborgerskab ligger i én ramme. Kommissionen foreslår et budget på €40,8 milliarder (mod €26,2 milliarder fra 2021-27) samt forenkling og styrkelse af inklusion. Erasmus+ positioneres derudover som rygraden i “Union of Skills”. Erasmus+-udkastet bliver af ETUCE kritiseret for forslaget om at rykke fra Erasmus+ programmet til en ny Konkurrencedygtigheds Fond. ETUCE vil værne om lærerprofessionen og de nøgleinitiativer (fx EU Teacher Academies) samt inklusion, nøglekompetencer og demokratiske værdier som Erasmus+ har stået for, som ét samlet uddannelsesprogram med KA1+KA2+KA3. ETUCE retter dermed en stor kritik mod overflytningen til ECF, og sætter spørgsmålstegn ved konkurrence aspektet af den nye vision, da ETUCE mener at uddannelse er et offentligt gode og ikke et marked. ETUCE har kommunikeret deres modstand til Roxana Mînzatu i et brev.

  • KA2 eller Key Action 2, omhandler finansieringen af tværnationale samarbejdsprojekter mellem institutioner i skole-, dagtilbuds-, ungdoms-, voksen- og erhvervsuddannelsesområdet. Udover at indeholde Cooperation Partnerships og Centres of Vocational Excellence er formålet med KA2 at udvikle, afprøve og udbrede innovative pædagogiske greb, læremidler, læreplansudvikling og kompetenceudvikling for personaler i de forskellige sektorer.
  • KA3 eller Key Action 3, understøtter politikudvikling og samarbejde på EU-niveau. Dette inkluderer evidensbaserede reformer, policy-eksperimenter, netværk og dialog mellem myndigheder og interessenter. Herunder findes bl.a. European Youth Together og andre aktioner, der kan skalere løsninger og informere nationale/EU-reformer. For undervisnings- og pædagogfaglige miljøer kan KA3 bruges til at teste nye styrings- og kompetencemodeller, udvikle kvalitets-/kompetencerammer og dele policy-evidens på tværs af lande.

Horizon Europe
I Kommissionens nye budgetudspil foreslås Horizon Europe placeret som et selvstændigt program uden for Den Europæiske Konkurrencedygtighedsfond (ECF). Flere universitetsnetværk hilser forslaget velkommen, men peger samtidig på uklarheder ved koblingen til ECF. BusinessEurope fremhæver behovet for stærkere konkurrenceevne og højere forskningsinvesteringer i MFF/FP10 og støttes af 110 europæiske aktører i et fælles opråb om en større andel til forskning og innovation, mere forudsigelig finansiering og færre administrative byrder. ETUCE har også kommenteret på udviklingen i et kritisk brev til Ekaterina Zaharieva. Samtidig understreger både European University Association og Young European Research University Network, at fokus på uddannelse og forskning er positivt, men advarer imod, at en for tæt sammenkobling med ECF kan true Horizon Europes uafhængighed.
For Danmark vil en styrket Horizon Europe-ramme åbne for yderligere muligheder for universiteter, professionshøjskoler og forskningsinstitutioner. Dette kan muligvis ses i forhold til internationale partnerskaber samt udvikling af nye kompetencer på arbejdsmarkedet. 
Med den nye ramme får Horizon Europe tildelt 175 mia. euro i perioden 2028-2034. Programmet skal bygge på fire søjler og forventes fra Kommissionens side at få en central rolle i Europas forsknings- og innovationsindsats:

  1. Excellent Science
    Involverer en fortsat substantiel støtte til European Research Council (ERC) og Marie Skłodowska-Curie Actions (MSCA). Budgettet er €44 milliarder, en stigning på ca. 76%.
  2. Konkurrencedygtighed og Samfund
    Søjle II kobles tæt sammen med European Competitiveness Fund (ECF). Budgettet er €76 milliarder.
  3. Innovation
    Søjle III dækker samarbejde om innovation med European Innovation Council (EIC), og en stigning på ca. 243% til et budget på €39 milliarder, skal søjle III dykke ned i b.la. deep-tech og opskalere innovationsstøtten. 
  4. Det Europæiske Forskningsområde
    European Research Area (ERA) søjlen skal adressere reformer, mobilitet, forskerkarrierer og åbenhed med et budget på €16 milliarder.